Doen alsof je een keukenprinses bent!

Vroeger kon ik helemaal niet koken... Eten klaarmaken, ok, maar koken? Hoe begin je daar in hemelsnaam aan en kan nooit zo lekker zijn als op een ander, toch?
Dan enkele jaren geleden, beginnen observeren en ik dacht bij mezelf: hé, dat zou ik ook wel kunnen! Dus beginnen experimenteren en al zeg ik het zelf, het lukt me ondertussen al aardig! En ik vind het bovendien ook leuk en ontspannend!

Regelmatig nodig ik dan ook slachtoffers uit, ik let erop dat het goeie varkentjes zijn (ja, het gebeurt ook wel es dat het resultaat toch niet zoals verwacht is) kwestie van reacties te peilen (en is ook gewoon leuker om niet alleen te eten).

Dus in deze blog, receptjes die ik niet wil verliezen. Let wel, dit zijn geen eigen recepten, maar heb ik één voor één gepikt uit kookboeken of hier op 't internet (en vraag me niet altijd meer waar, dus bronvermelding niet mogelijk)

Gezien er aan elk recept wel een verhaal hangt: naast kookgenot, ook veel leesgenot!

zaterdag 3 december 2011

Kip met Brie en Calvados-Pruimensaus



Koken... 't is erg, maar ik moet echt plannen en tijd vrij te maken om nog es in de keuken te rommelen :-S Voor deze had ik dus alle ingrediënten gekocht, maar dan op de laatste knip naar een dinercauserie gegaan voor 't werk, dus daar lagen ze dan in mijn frigo... Vorig weekend moest ik eigenlijk overal maar mijn voetjes onder tafel gaan steken (waarvoor dank :-))... Ik weet dat 2 warme maaltijden op een dag niet hoeven, maar ach... Als 't met liefde is gemaakt en 't smaakt, dan blijft 't niet plakken hé ;-) Dus deze op een middag in 't weekend klaargemaakt en ben er compleet weg van! Is er wel eentje voor zoetebekken (zoals ik :-))

Ingrediënten:
Kipfilet, Brie, room, Calvados, gedroogde pruimen, walnoten en volgens 't recept 2 el Fair Trade 'fris kruidig' Dipper, maar gezien ik dat niet had, maar es gegoogeld wat daar allemaal inzat en wat ik ervan in huis had erbij gekieperd.... Was dus (van alles kleine beetjes ze): paprika, look, basilicum, peterselie, oregano, sesamzaad, rozemarijn en venkelzaad. Ik zou zeggen... als je 't zelf wil uitproberen.... laat je leiden door je eigen smaakpapillen :-)

How to...
- Kip insnijden zodat het een envelopje wordt, daar wat Brie inproppen en sluiten met een tandenstoker (ik 'weef' dat altijd, je weet wel, zoals je in de basisschool met garen deed op een weefgetouw - zo blijft uw Brie 't best in uw kip ipv. in uw pan)
- Kipfilet goudbruin bakken in de pan tot ie gaar is en ondertussen uw walnoten en pruimen fijnhakken.
- Uw kip uit de pan nemen, warm houden en in het overgebleven bakvet uw noten en pruimen stoven.
- Room erbij kletsen, een goeie scheut Calvados erbij, uw kruiden en uw saus gewoon laten indikken!

Volgens 't recept op kvzkookblog.blogspot.com past broccoli hier goed bij en ze hebben gelijk :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten