Doen alsof je een keukenprinses bent!

Vroeger kon ik helemaal niet koken... Eten klaarmaken, ok, maar koken? Hoe begin je daar in hemelsnaam aan en kan nooit zo lekker zijn als op een ander, toch?
Dan enkele jaren geleden, beginnen observeren en ik dacht bij mezelf: hé, dat zou ik ook wel kunnen! Dus beginnen experimenteren en al zeg ik het zelf, het lukt me ondertussen al aardig! En ik vind het bovendien ook leuk en ontspannend!

Regelmatig nodig ik dan ook slachtoffers uit, ik let erop dat het goeie varkentjes zijn (ja, het gebeurt ook wel es dat het resultaat toch niet zoals verwacht is) kwestie van reacties te peilen (en is ook gewoon leuker om niet alleen te eten).

Dus in deze blog, receptjes die ik niet wil verliezen. Let wel, dit zijn geen eigen recepten, maar heb ik één voor één gepikt uit kookboeken of hier op 't internet (en vraag me niet altijd meer waar, dus bronvermelding niet mogelijk)

Gezien er aan elk recept wel een verhaal hangt: naast kookgenot, ook veel leesgenot!

zaterdag 17 september 2011

Bourgondische Stoofpot

Manmanman, toen ik gisterenmiddag mijn vlees kochte, dacht ik nog bij mezelf 'eigenlijk is dit te veel en er zit room in dat gerechtje, overschot invriezen doe ik dus niet, maar ach, het geraakt wel op' en effectief! Allemaal op! Een kleine kilo vlees!
Marlies is recent met een nieuwe job begonnen en de vrijdagavond is ze begrijpelijkerwijs bekaf! Dus vorige week had ik haar gezegd, kom na 't werk anders naar hier, dan maak ik wel iets te eten klaar, zodat je tenminste een goeie maaltijd hebt en daarna ga je maar naar huis als je te moe bent, je ziet maar.
Deze week dus herhaald :-) Het was megalekker en allebei eigenlijk massa te veel gegeten... Nu ja, 't moest maar zo goed niet smaken :-) Dan 's avonds nog afgesproken met Carla om ene te gaan drinken, die ook na haar werk doorkwam naar hier en voor ze vertrekte belde ze nog om te zeggen dat ze dan vertrok, vroeg haar of ze al gegeten had en nee dus. Zij had ook een heel drukke week achter de rug en was eigenlijk ook nog niet echt aan stevige maaltijden toegekomen deze week, dus... ik zeg dat ik nog wat over had dat ik gerust kon opwarmen voor haar. Ik dacht nog dat het een wel royale portie was, maar nee ze, allemaal op 't gemakske binnengespeeld! Is toch leuk hé als je mensen zo ziet smullen van uw gerechtjes :-)

Ingrediënten:
1 ui, 3 wortels, 200 gr champignons, 100 gr spek, 900 gr vlees (ik heb varkens gebruikt), 1 el mosterd, 1 flesje bier, 1 appel, room (en deze keer balade culinair - diene groene- gebruikt, caloriegewijs goeie beslissing en deze keer ook bindingsgewijs best ok!) peterselie, peper&zout

How to...
- Beetje boter (want anders heb je niet genoeg vet om uw vlees sebiet te bakken), spek uitbakken, en er uw blokjes vlees aan toevoegen, effe peper&zout over en ze goudbruin te laten kleuren.
- Ondertussen uw groentjes beginnen snijden, dus er eerst uw gesnipperde ui aan toevoegen, gevolgd door uw schijfjes wortel en daarna uw champignons
- Fleske bier erinkappen, eetlepel mosterd erdoorroeren en even laten sudderen. (ik heb eigenlijk niet in het oog gehouden hoe lang. Stond al een 10 min. te sudderen voor Marlies er was en ik dacht dat het op een half uurke wel moest lukken, maar dan beginnen tetteren en plots ging ik es kijken en 't braadvocht was perfect geslonken om er de room aan toe te voegen)
- Room aan toevoegen dus en de blokjes appel en peterselie erbij. Nog even laten indikken.



Ok, geen goeie foto... Pas aan gedacht toen we al begonnen waren met eten, mijn batterij was bijna op en ik dacht dat ik nog overschot ging hebben en dan wel vandaag op mijn gemak er een betere foto zou van trekken... Fout gedacht dus! Want alles is ondertussen op! Sowieso komt 't hier wel nog es op tafel, als ik er dan aan denk, trek ik een andere foto om hier te plaatsen :-S

Geen opmerkingen:

Een reactie posten