Doen alsof je een keukenprinses bent!

Vroeger kon ik helemaal niet koken... Eten klaarmaken, ok, maar koken? Hoe begin je daar in hemelsnaam aan en kan nooit zo lekker zijn als op een ander, toch?
Dan enkele jaren geleden, beginnen observeren en ik dacht bij mezelf: hé, dat zou ik ook wel kunnen! Dus beginnen experimenteren en al zeg ik het zelf, het lukt me ondertussen al aardig! En ik vind het bovendien ook leuk en ontspannend!

Regelmatig nodig ik dan ook slachtoffers uit, ik let erop dat het goeie varkentjes zijn (ja, het gebeurt ook wel es dat het resultaat toch niet zoals verwacht is) kwestie van reacties te peilen (en is ook gewoon leuker om niet alleen te eten).

Dus in deze blog, receptjes die ik niet wil verliezen. Let wel, dit zijn geen eigen recepten, maar heb ik één voor één gepikt uit kookboeken of hier op 't internet (en vraag me niet altijd meer waar, dus bronvermelding niet mogelijk)

Gezien er aan elk recept wel een verhaal hangt: naast kookgenot, ook veel leesgenot!

dinsdag 28 juni 2011

Peperkoeken Stoofpotje



Dit is er eentje van tante Conny.... Ooit es daar gegeten, ik schat wel 20 jaar geleden. Ze had het recept uit een tijdschrift gehaald. Een tiental jaar geleden had ik daar zin in, herinnerde me nog dat mijn ma haar het recept had gevraagd, dus es gesnuisterd in het hoekje in de keuken waar mijn moeder alle recepten bewaart (waarvan ze in al de tijd dat ik thuis heb gewoond er wel nooit een heeft uitgeprobeerd, maar soit). Dus hierbij een receptje uit mijn archief, gezien ik door het mooie weer hier en Berlijn, Turkije en het superleuke reünieweekend met de ex-collega's waarmee ik samengewerkt heb gedurende 2 jaar op een project in Frankfurt, nog niet veel van 'nieuwe receptjes uitproberen' in huis is gekomen deze maand :-S
Het reünieweekend was trouwens super! Het deed zoooooo'n deugd om iedereen terug te zien. Gezien we tijdens de week allemaal in hetzelfde hotel verbleven en wij zo niet alleen werktijd, maar ook onze vrije tijd deelden, waren dit veel meer dan collega's en dat voel je nu nog altijd... die band. Bij het afscheid toch een traantje moeten wegpinken ze... Maar we kijken al uit naar volgend jaar, naar de volgende reünie! Vorig jaar nodigden de Duitsers uit, dit jaar nodigden wij, de Belgskes uit, volgend jaar hebben de Engelsen al toegezegd om uit te nodigen... Gezien zij allemaal heel verspreid wonen is er nog geen plaats afgesproken, maar het ziet er naar uit dat het misschien wel es Cambridge zou kunnen zijn... bij David. Nu ja, weet je, uiteindelijk maakt de plaats zo veel niet uit hoor... als we maar allemaal nog es samen zijn! Da's wat telt!

Ingrediënten:
1 kg kalkoenfilet, 2 sneetjes peperkoek, 2 uien, 1 wortel (ikzelf doe er wel altijd iets meer bij), 2 el mosterd, 2 el rode bessen gelei, 1 el suiker, 1 el azijn, 1 flesje donkerbruin bier, boter, tijm, laurier, muskaatnoot, peper&zout

How to...
- Voorbereiding: kalkoen in stukken snijden, ui snipperen en de wortel in dunne schijfjes snijden
- Kalkoenbrokjes braden in een flinke noot boter.
- Ui, wortel en suiker erbij en even roerbakken
- Kruiden met peper&zout, tijm en laurier. Azijn en donker bier erin kappen.
- 1 peperkoek bestrijken met mosterd en één met de gelei en op het vlees leggen.
- Deksel op de pot en een klein uurke zachtjes laten stoven
- Omscheppen zodat de peperkoek uit elkaar valt en eventueel nog wat bijkruiden met nootmuskaat

Geen opmerkingen:

Een reactie posten