Doen alsof je een keukenprinses bent!

Vroeger kon ik helemaal niet koken... Eten klaarmaken, ok, maar koken? Hoe begin je daar in hemelsnaam aan en kan nooit zo lekker zijn als op een ander, toch?
Dan enkele jaren geleden, beginnen observeren en ik dacht bij mezelf: hé, dat zou ik ook wel kunnen! Dus beginnen experimenteren en al zeg ik het zelf, het lukt me ondertussen al aardig! En ik vind het bovendien ook leuk en ontspannend!

Regelmatig nodig ik dan ook slachtoffers uit, ik let erop dat het goeie varkentjes zijn (ja, het gebeurt ook wel es dat het resultaat toch niet zoals verwacht is) kwestie van reacties te peilen (en is ook gewoon leuker om niet alleen te eten).

Dus in deze blog, receptjes die ik niet wil verliezen. Let wel, dit zijn geen eigen recepten, maar heb ik één voor één gepikt uit kookboeken of hier op 't internet (en vraag me niet altijd meer waar, dus bronvermelding niet mogelijk)

Gezien er aan elk recept wel een verhaal hangt: naast kookgenot, ook veel leesgenot!

dinsdag 3 mei 2011

Zuid Franse Kipstoofschotel

Deze morgen voor de 2e keer naar de chiropractor geweest en amaai zeg, de vooruitgang is niet te doen! Volgende week nog 1 keer en ik zou af zijn van mijn rugpijn! Hallelujah! En ja, ik weet 't... ik had veel eerder moeten gaan en moeten luisteren naar iedereen... Maar ja, jullie kennen mij hé... En de boer, hij ploegde voort...
En dan vanavond avondje met Marlies. Het plan was na haar werk eerst terrasje en ik ging voor het eten zorgen, dus zo'n stoofschotel die enkel op te warmen is, is ideaal voor zoiets! Hoewel het koken bij haar tijdelijk op een lager pitje staat, is en blijft zij mijn inspiratiebron en één van mijn meest dankbare eters. Waarvoor dus dank ;-) Eerst was ik niet helemaal overtuigd van deze, maar mits wat bijkruiden is dit een blijverke!


Ingrediënten:
2 kipfilets, 1 ui, 1 venkel, 250 gr champignons, 1 sinaasappel, 2 el tomatenpuree, 2.5 dl droge witte wijn, 2 teentjes look, oregano en krielaardappeltjes
(denk er de volgende keer misschien ook een beetje rozemarijn aan toe te voegen, want dat zou er ook nog super bij passen)

How to...
- De kipfilets in blokjes snijden, kruiden met peper & zout en oregano en goudbruin bakken
- Fijngesnipperde ui toevoegen en even laten meestoven
- Ondertussen uw venkel en champignons fijn snijden, erbij doen en ook even laten meestoven
- Dan al de rest erbij kappen: de billekes van uw sinas, geperste teentjes look, tomatenpuree, witte wijn en nog wat oregano en 20 minuutjes op een laag vuurtje laten sudderen
- Krieltjes toevoegen en nog een kwartierke verder laten sudderen. Eventueel wat water toevoegen en nog wat bijkruiden.

Nog een fris slaatje erbij en smullen maar :-)

(Bron: toprecepten.com)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten