Doen alsof je een keukenprinses bent!

Vroeger kon ik helemaal niet koken... Eten klaarmaken, ok, maar koken? Hoe begin je daar in hemelsnaam aan en kan nooit zo lekker zijn als op een ander, toch?
Dan enkele jaren geleden, beginnen observeren en ik dacht bij mezelf: hé, dat zou ik ook wel kunnen! Dus beginnen experimenteren en al zeg ik het zelf, het lukt me ondertussen al aardig! En ik vind het bovendien ook leuk en ontspannend!

Regelmatig nodig ik dan ook slachtoffers uit, ik let erop dat het goeie varkentjes zijn (ja, het gebeurt ook wel es dat het resultaat toch niet zoals verwacht is) kwestie van reacties te peilen (en is ook gewoon leuker om niet alleen te eten).

Dus in deze blog, receptjes die ik niet wil verliezen. Let wel, dit zijn geen eigen recepten, maar heb ik één voor één gepikt uit kookboeken of hier op 't internet (en vraag me niet altijd meer waar, dus bronvermelding niet mogelijk)

Gezien er aan elk recept wel een verhaal hangt: naast kookgenot, ook veel leesgenot!

dinsdag 22 februari 2011

Ovenschotel met Aardappelen & Zalm

Eigenlijk klopt het helemaal niet. Nu ik alle tijd heb, kies ik, wanneer ik enkel voor mezelf kook, steevast voor gerechtjes waar weinig werk aan is. Moet wel eerlijk toegeven dat mijn energiepeil datte niet is voor 't moment. Ok, ik heb alle tijd, dus waarom haast, maar langs de andere kant... het mag toch nog altijd een beetje vooruitgaan hé. Dus tijd om me te herpakken. Mijn grote kuis daarentegen boekt mooie vooruitgangen. Wist wel dat ik een hamsteraar was, maar manmanman, wat voor een brol heb ik in de loop der jaren allemaal niet verzameld, het is echt ongelooflijk. De vuilzakken, mijn bak voor 't containerpark en de box met nog verkoopbare spullen voor de jaarlijkse rommelmarkt stapelen zich bijgevolg op! Tijdens dergelijke bezigheden is het volgende gerechtje ideaal... Niet veel werk, maar duurt toch wel even, dus perfect voor mij hier & nu :-)

Ingrediënten:
Zalm, aardappelen, ui, room, citroenpeper, dille

How to...
- Snij de zalm en de aardappelen in plakjes en snipper de ui.
- Leg eerst de aardappelschijfjes in je ovenschotel, daarna een laag zalm en dan wat ui. Ga zo door, maar zorg ervoor dat de bovenste laag uit aardappelen bestaat. Voeg aan elke laag naar smaak dille en citroenpeper toe (nu ja, ik heb, bij gebrek hieraan limoenpeper gebruikt, maar zal wel niet zo veel verschil maken zeker? :-S)
- Giet de room over de bovenste laag, zodat deze net niet bedekt wordt.
- Bak de schotel een half uurtje op 200° tot de bovenste laag bruin wordt. Verlaag daarna de temperatuur en laat het er nog wat in staan, zodat de aardappeltjes helemaal gaar kunnen worden.
- Hoe langer dit duurt, hoe lekkerder :-)



Tip:
Zorg dat je lagen 'volledig' zijn en er bijgevolg niet veel plaats meer over is in de ovenschaal. Dan heb je nl. minder room nodig, want anders is ie nog te lopend als het uit de oven komt, moet ie er nog wat in en zit je met honger te wachten (zoals ik dus :-S)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten